A Clockwork Orange review – Kubrick’ s sensationeel scabrous thesis on violence

The souring of the swinging 60s got properly started with this Radioactive outrageous film, now rereleased as part of the Stanley Kubrick season at London ‘ s BFI Southbank; dit was Kubrick ‘ s sensationeel schurftige, declamatory, episch toegeeflijke en gekke aanpassing van de 1962 Anthony Burgess novelle over ultra-gewelddadige jeugdbendes in een dystopische toekomst Groot-Brittannië spreken kabeljauw-Russisch gemengd met een vreemde versie van Cockney rijmende slang. (Burgess brutaal trolled het publiek door te beweren dat zijn titel werd genomen van een bepaalde Cockney zin – “queer as a clockwork orange” – blijkbaar alleen bekend bij hem.in plaats van vrede, liefde en welvaart bood een Clockwork Orange een nieuwe tijdgeest: een decennium van geweld, woede, vrouwenhaat, de degradatie van de openbare ruimte in sombere voorsteden en modernistische ontwerpen voor het leven die waren vernield. John Barry ‘ s productieontwerp toonde ons “ruin porno” voordat de zin was uitgevonden.

alle provocaties en afgezwakte seksuele politiek van de film zijn op smaak gebracht met histrionisch cynisme en desillusie. Het was zelf verboden door Kubrick: teruggetrokken door Warner Bros uit de Britse distributie op aandringen van de directeur, een buitengewoon voorbeeld van de macht van de regisseur over een studio. Kubrick was zwaar geschud door persberichten van echte misdaden, vermoedelijk geïnspireerd door de film. Het verbod bleef theoretisch van kracht tot Kubrick ’s dood in 1999, hoewel het in de jaren’ 90 gemakkelijk genoeg was om bezit te krijgen van geïmporteerde DVD ‘ s uit de VS, dat is hoe ik het voor het eerst zag.

Het is vreemd om weer naar een Clockwork Orange te kijken, in mijn geval voor het eerst in 20 jaar. Het is nog steeds briljant, nog gedurfd, nog steeds smerig, maar zeker gedateerd, en langer dan ik me herinnerde. Kubrick ‘ s gebruik van pop-klassieke partituren kan onveranderlijk en schril lijken, en minder interessant dan in 2001: A Space Odyssey. Maar zijn signatuur is er helemaal door, vooral in de vaststelling van opnamen van holle interieurs, met hun duizelingwekkende lijnen verdwijnen in de verte. Wat er ook is Kubrick ‘ s duidelijke zwakte voor softcore naaktheid, een duidelijke voorkeur voor het tonen van ongekleurde jonge vrouwen op Decoratief mooie manieren, waardoor zijn weergave van verkrachtingen ongemakkelijk, hoewel de overtreding is opzettelijk bedacht. Het vervelende snijden van borstvormige gaten in de bovenkant van de vrouw in de eerste verkrachtingsscène wordt bizar gedupliceerd in de tweede: de vrouw heeft een schilderij op haar muur van een vrouw met een soortgelijke schaar outfit.

Het fundamentele uitgangspunt is nog steeds krachtig: een jonge “droog” genaamd Alex, briljant gespeeld door Malcolm McDowell, leidt een bende delinquenten in daden van groteske geweld – die zich tegen hem keert wanneer hij wordt gevangen genomen en gedwongen om een klinische remediërende marteling ondergaan. De verwaande aanvaller is gemaakt om schokkende films te kijken als aversie therapie met zijn oogleden geknipt wijd open en gesmeerd met een eyedropper – een echt gruwelijke scène, iets dat overeenkomt met de ogen-scheuren in Un Chien Andalou. Maar het gebruik van Beethoven op de soundtrack zorgt ervoor dat Alex niet alleen verkrachting en geweld haat, maar ook Beethovens muziek, die de liefde van zijn leven en zijn enige verlossende functie was geweest.

Dit draaien van de rollen, deze uitdaging voor onze liberale gevoeligheden, is wat een Clockwork Orange krachtig maakt: een plotselinge verbreding van het perspectief op geweld. Moeten we sympathie voelen voor Alex, of minachten voor zijn rijkelijk verdiende kwelling? Als we worden uitgenodigd om helemaal niets te voelen, dan is onze leegte, onze neutraliteit, onze beproeving. Ik heb veel gewelddadige films gezien van regisseurs die duidelijk beïnvloed zijn door een Clockwork Orange, maar het is alsof ze alleen de eerste helft hebben gezien. Ze hebben gewelddadige scènes, gewelddadige mensen, gewelddadige daden … en het leidt nergens toe. De schok weerkaatst tot de volgende schok. Kubrick creëerde ironie en satire uit zijn ultra-geweld, en brutaal maakte het eigen ongemak van het publiek in het kijken naar deze eerdere scènes in een deel van het verhaal.

het is ook een zeer Engelse film: de oorspronkelijke New Yorker Kubrick had grondig een Engels idioom onder de knie, hoewel dit misschien deels te danken is aan uitstekende optredens van Warren Clarke en Michael Bates, acteurs die bekend waren op de Britse TV. Gebrekkig of niet, het is een meeslepend gedachte-experiment.

{{#ticker}}

{{topLeft}}

{{bottomLeft}}