Clockwork Orange recenze – Kubrick je senzačně nemravný práce na násilí

kynutí kyvné 60. let dostal řádně za způsob, jak s touto radioaktivně pobuřující film, nyní znovu vydána jako součást Stanley Kubrick sezóny v Londýnském BFI Southbank; to byl Kubrick senzačně nemravný, bombastický, epicky shovívavý a mad adaptace roku 1962 Anthony Burgess novela o ultra-násilné gangy mladých lidí v dystopické budoucnosti Británie řečeno cod-ruské smíšené s divnou verzi Cockney rýmovat slang. (Burgess drze trolled veřejnost tvrzením, že jeho název byl převzat z určitého Cockney frázi – „queer jako mechanický pomeranč“ – zřejmě známý jen k němu.)

V místo klidu a lásky a prosperity, Clockwork Orange nabízí nové doby-desetiletí násilí, hněv, misogynie, degradaci veřejného prostoru, v bezútěšné příměstských lokalitách a modernistické vzory pro život, který byl poničen. Produkční design Johna Barryho nám ukázal „zničit porno“, než byla fráze vynalezena.

všechny provokace filmu a vyčerpaná sexuální politika jsou ochuceny historickým cynismem a deziluzí. Kubrick to sám zakázal: staženo Warner Bros z britské distribuce na naléhání režiséra, mimořádný příklad režisérské moci nad studiem. Kubrick byl těžce otřesen tiskovými zprávami o skutečných zločinech údajně inspirovaných filmem. Zákaz zůstal teoreticky v platnosti, dokud Kubrick smrti v roce 1999, i když v 90. letech to bylo dost snadné sehnat dovezených Dvd z USA, což je, jak jsem to viděl poprvé.

je zvláštní sledovat Mechanický pomeranč znovu, v mém případě poprvé za 20 let. Je to stále brilantní, stále odvážný, stále ošklivý, ale rozhodně ze dne, a déle, než jsem si pamatoval. Kubrickovo použití pop-klasických partitur se může zdát neměnné a ostré a méně zajímavé než v roce 2001: Vesmírná odysea. Ale jeho podpis je tam celou cestu, zejména v zakládajících záběrech kavernózních interiérů, s jejich svislými liniemi mizejícími v dálce. Co je také, že je Kubrick určitou slabost pro softcore nahota, definitivní zálibu ukazovat nahý mladé ženy v dekorativně dost způsobů, což činí jeho vyobrazení znásilnění nepříjemné, i když je trestný čin úmyslně vykonstruované. Ošklivé řezání prsu-tvarované otvory v ženu nejvyšší v prvním scéna znásilnění je bizarně duplikovány v druhé: má žena obraz na zeď ženy s podobně nůžky outfit.

základní předpoklad je stále silný: mladý „drug“ volal Alex, brilantně hrál Malcolm McDowell, vede gang výtržníků v činy, groteskní násilí – což je obrátil na něj, když on je zajat a nucen snášet klinické nápravná mučení. Vykračovat útočník je vyrobena sledovat zneklidňující filmy jako averze terapie s jeho víčka připnutý dokořán a mazány s kapátkem – skutečně děsivá scéna, něco, aby odpovídala oko-řezání v Un Chien Andalou. Ale použití Beethovena na soundtracku způsobuje, že Alex nenávidí nejen znásilnění a násilí, ale také Beethovenovu hudbu, která byla láskou jeho života a jeho jedinou vykupitelskou funkcí.

toto otočení stolů, tato výzva pro naše liberální cítění, je to, co dělá hodinový pomeranč silným: náhlé rozšíření pohledu na násilí. Měli bychom cítit soucit s Alexem, nebo pohrdat jeho bohatě zaslouženou agónií? Pokud jsme vyzváni, abychom necítili vůbec nic, pak naše samotná prázdnota, naše neutralita, je naším utrpením. Sledoval jsem mnoho násilných filmů režisérů, kteří byli jasně ovlivněni hodinovým pomerančem,ale je to, jako by viděli pouze první polovinu. Mají násilné scény, násilné lidi, násilné činy … a to nikam nevede. Šok se jen odráží do dalšího šoku. Kubrick vytvořil ironii a satiru ze svého ultra-násilí, a drze dělal divákovi vlastní nepohodlí při sledování těchto dřívějších scén do části příběhu.

je to také velmi anglický film: rodilý Newyorčan Kubrick důkladně zvládl anglický idiom, i když je to možná částečně způsobeno vynikajícími výkony Warrena Clarka a Michaela Batese, herci, kteří měli být obeznámeni s britskou televizí. Vadný nebo ne, je to přesvědčivý myšlenkový experiment.

{{#ticker}}

{{topLeft}}

{{bottomLeft}}