o Clockwork Orange review – teza senzațional scabros Kubrick pe violență

souring de swinging 60s luat în mod corespunzător în curs de desfășurare cu acest film radioactiv scandalos, acum relansat ca parte a sezonului Stanley Kubrick la Londra BFI Southbank; aceasta a fost adaptarea senzațională scabroasă, declamatoare, epică indulgentă și nebună a romanului Anthony Burgess din 1962 despre bandele de tineri ultra-violente într-un viitor distopic britanic vorbind Cod-rusă amestecat cu o versiune ciudată a argoului rimă Cockney. (Burgess a trolat obraznic publicul susținând că titlul său a fost preluat dintr – o anumită frază Cockney – „queer as A clockwork orange” – aparent cunoscută doar de el.în locul păcii, iubirii și prosperității, A Clockwork Orange a oferit un nou zeitgeist-deceniu de violență, furie, misoginism, degradarea spațiului public în localitățile suburbane triste și modele moderniste de viață care fuseseră vandalizate. Designul de producție al lui John Barry ne-a arătat „porno de ruină” înainte ca fraza să fi fost inventată.

toate provocările filmului și Politica sexuală ros sunt aromate cu cinism histrionic și deziluzie. A fost auto-interzis de Kubrick: retras de Warner Bros din distribuția din Marea Britanie la insistența regizorului, un exemplu extraordinar de putere a regizorului asupra unui studio. Kubrick fusese grav zguduit de rapoartele de presă despre crimele din viața reală presupuse inspirate de film. Interdicția a rămas teoretic în vigoare până la moartea lui Kubrick în 1999, deși în anii 90 a fost suficient de ușor să pun mâna pe DVD-uri importate din SUA, așa am văzut-o pentru prima dată.

este ciudat să mă uit din nou la o portocală Clockwork, în cazul meu pentru prima dată în 20 de ani. Este încă genial, încă îndrăzneț, încă urât, dar cu siguranta datat, și mai mult decât mi-am amintit. Utilizarea de către Kubrick a scorurilor pop-clasice poate părea invariabilă și stridentă și mai puțin interesantă decât în 2001: O Odisee Spațială. Dar semnătura lui este acolo tot drumul prin, în special în stabilirea fotografii de interioare cavernoase, cu liniile lor vertiginoase dispar în depărtare. Ceea ce există, de asemenea, este slăbiciunea clară a lui Kubrick pentru nuditatea softcore, o plăcere clară pentru a arăta tinere dezbrăcate în moduri frumoase din punct de vedere decorativ, ceea ce face ca descrierea violurilor să fie incomodă, deși infracțiunea este intenționată contrived. Tăierea urâtă a găurilor în formă de sân în partea superioară a femeii în prima scenă de viol este duplicată bizar în cea de-a doua: femeia are o pictură pe peretele ei a unei femei cu o ținută asemănătoare.

premisa fundamentală este încă puternică: un tânăr „droog” numit Alex, interpretat în mod strălucit de Malcolm McDowell, conduce o bandă de delincvenți în acte de violență grotescă – care se întoarce împotriva lui când este capturat și forțat să suporte o tortură Clinică de remediere. Atacatorul este făcut să urmărească filme supărătoare ca terapie de aversiune, cu pleoapele tăiate larg deschise și lubrifiate cu un picurător – o scenă cu adevărat îngrozitoare, ceva care să se potrivească cu tăierea ochilor în Un Chien Andalou. Dar utilizarea lui Beethoven pe coloana sonoră îl face pe Alex să urască nu doar violul și violența, ci și muzica lui Beethoven, care fusese dragostea vieții sale și singura sa caracteristică răscumpărătoare.

această cotitură a tabelelor, această provocare pentru sensibilitățile noastre liberale, este ceea ce face ca un Clockwork Orange să fie puternic: o lărgire bruscă a perspectivei asupra violenței. Ar trebui să simțim simpatie pentru Alex sau dispreț pentru agonia lui bogat meritată? Dacă suntem invitați să nu simțim nimic, atunci chiar goliciunea noastră, neutralitatea noastră, este calvarul nostru. Am urmărit multe filme violente ale unor regizori care au fost în mod clar influențați de un Clockwork Orange, dar este ca și cum ar fi văzut doar prima jumătate. Au scene violente, oameni violenți, acte violente … și nu duce nicăieri. Șocul reverberează până la următorul șoc. Kubrick a creat ironie și satiră din ultra-violența sa și a făcut insolent disconfortul publicului în vizionarea acestor scene anterioare într-o parte a poveștii.

este, de asemenea, un film foarte englezesc: nativul New Yorker Kubrick stăpânise bine un idiom englezesc, deși acest lucru se datorează probabil parțial performanțelor excelente ale lui Warren Clarke și Michael Bates, actori care urmau să fie familiarizați la televiziunea britanică. Defect sau nu, este un experiment de gândire convingător.

{{#ticker}}

{{topLeft}}

{{bottomLeft}}