et urværk Orange anmeldelse-Kubricks sensationelt scabrous afhandling om vold

souring af de svingende 60 ‘ ere blev ordentligt i gang med denne radioaktivt skandaløse film, nu genudgivet som en del af Stanley Kubrick sæson på Londons BFI Southbank; dette var Kubricks sensationelt scabrous, declamatory, episk overbærende og Gal tilpasning af 1962 Anthony Burgess novella om ultra-voldelige ungdomsbander i en dystopisk fremtid Storbritannien taler torsk-russisk blandet med en underlig version af Cockney rhyming slang. (Burgess rullede frækt offentligheden ved at hævde, at hans titel var taget fra en bestemt Cockney – sætning – “underlig som et urværk orange” – tilsyneladende kun kendt af ham.)

i stedet for fred og kærlighed og velstand tilbød et urværk Orange et nyt tidsgeist-årti med vold, vrede, kvindehad, nedbrydning af det offentlige rum i triste forstæder og modernistiske design til at leve, der var blevet vandaliseret. John Barrys produktionsdesign viste os” ruinporno”, før sætningen var opfundet.

alle filmens provokation og slidte seksuelle politik er aromatiseret med histrionisk kynisme og desillusion. Det var selvforbudt af Kubrick: det er et usædvanligt eksempel på direktørens magt over et studie. Kubrick var blevet hårdt rystet af pressemeddelelser om virkelige forbrydelser, der angiveligt var inspireret af filmen. Forbuddet forblev teoretisk i kraft indtil Kubricks død i 1999, skønt det i 90 ‘erne var let nok at få fat i importerede DVD’ er fra USA, sådan så jeg det først.

det er mærkeligt at se et urværk Orange igen, i mit tilfælde for første gang i 20 år. Det er stadig strålende, stadig dristig, stadig grim, men bestemt dateret, og længere end jeg huskede. Kubricks brug af popklassiske partiturer kan virke uforanderlig og skingrende og mindre interessant end i 2001: A Space Odyssey. Men hans underskrift er der hele vejen igennem, især i etableringen af skud af kavernøse interiører, med deres svimlende linjer forsvinder i afstanden. Hvad der også er, er Kubricks bestemte svaghed for softcore-nøgenhed, en bestemt smag for at vise uklædte unge kvinder på dekorativt smukke måder, hvilket gør hans skildring af voldtægter ubehagelig, selvom lovovertrædelsen med vilje er konstrueret. Den grimme skæring af brystformede huller i kvindens top i den første voldtægtsscene duplikeres underligt i den anden: kvinden har et maleri på sin væg af en kvinde med et lignende sakset tøj.

den grundlæggende forudsætning er stadig potent: en ung” droog ” ved navn Aleks, der spilles glimrende af Malcolm Mcduell, leder en bande kriminelle i groteske voldshandlinger – som bliver slået mod ham, når han bliver fanget og tvunget til at udholde en klinisk afhjælpende tortur. Den svingende angriber er lavet til at se forstyrrende film som aversionsterapi med hans øjenlåg klippet vidt åbent og smurt med en pipette – en virkelig forfærdelig scene, noget der matcher øjenskæringen i Un Chien Andalou. Men brugen af Beethoven på soundtracket får ham til at hade ikke bare voldtægt og vold, men også Beethovens musik, som havde været hans livs kærlighed og hans ene forløsende funktion.

denne drejning af tabellerne, denne udfordring for vores liberale følelser, er det, der gør et urværk Orange kraftigt: en pludselig udvidelse af perspektivet på vold. Skal vi føle sympati for Aleks eller hån for hans velfortjente smerte? Hvis vi er inviteret til at føle noget som helst, så vores meget blankhed, vores neutralitet, er vores prøvelser. Jeg har set mange voldelige film af instruktører, der tydeligt er blevet påvirket af en urværk Orange, men det er som om de kun har set den første halvdel. De har voldelige scener, voldelige mennesker, voldelige handlinger … og det fører ingen steder. Chokket genlyder bare op til det næste chok. Kubrick skabte ironi og satire fra sin ultra-vold og gjorde uforskammet publikums eget ubehag ved at se disse tidligere scener til en del af historien.

det er også en meget engelsk film: den indfødte Kubrick havde grundigt mestret et engelsk formsprog, selvom dette måske delvis skyldes fremragende forestillinger fra Varren Clarke og Michael Bates, skuespillere, der skulle være fortrolige på britisk TV. Fejl eller ej, det er et overbevisende tankeeksperiment.

{{#ticker}}

{{topLeft}}

{{bottomLeft}}

{{topRight}}

{{bottomRight}}

{{#goalExceededMarkerPercentage}}

{{/goalExceededMarkerPercentage}}

{{/ticker}}

{{heading}}

{{#paragraphs}}

{{.}}

{{/paragraphs}}{{highlightedText}}

{{#cta}}{{text}}{{/cta}}
Remind me in May

Accepted payment methods: Vi vil være i kontakt for at minde dig om at bidrage. Hold øje med en besked i din indbakke i Maj 2021. Hvis du har spørgsmål om at bidrage, bedes du kontakte os.del på Facebook

• Del via e-mail
  • Del på LinkedIn
  • Del på Pinterest