A Clockwork Orange review-Kubricks sensasjonelt scabrous thesis on violence

souring of the swinging 60s ble riktig i gang med denne radioaktivt opprørende filmen, nå utgitt som en del Av Stanley Kubrick-sesongen på Londons Bfi Southbank; Dette var Kubricks sensasjonelt scabrous, declamatory, epically overbærende og gal tilpasning av 1962 Anthony Burgess novella om ultra-voldelige ungdomsgjenger i en dystopisk fremtid Britain speaking cod-Russian blandet med en merkelig versjon Av Cockney rhyming slang. (Burgess trollet publikum ved å hevde at tittelen hans ble tatt fra en Bestemt Cockney – frase – «queer as a clockwork orange» – tilsynelatende bare kjent for ham.I stedet for fred og kjærlighet og velstand tilbød A Clockwork Orange et nytt tidsånde-tiår med vold, sinne, kvinnehat, nedbrytning av det offentlige rom i kjedelige forstadsområder og modernistiske design for å leve som hadde blitt vandalisert. John Barrys produksjonsdesign viste oss «ruinporno» før uttrykket ble oppfunnet.Alle filmens provokasjoner og sløvet seksualpolitikk er smaksatt med histrionisk kynisme og desillusjon. Det ble selvforbud Av Kubrick: warner Bros trakk Seg fra britisk distribusjon på regissørens insistering, et ekstraordinært eksempel på regissørens makt over et studio. Kubrick hadde blitt sterkt rystet av presserapporter om virkelige forbrytelser som angivelig var inspirert av filmen. Forbudet var teoretisk i kraft til Kubricks død i 1999, men på 90-tallet var det lett nok å få tak i importerte Dvder fra USA, slik jeg først så det.

det er rart å se A Clockwork Orange igjen, i mitt tilfelle for første gang på 20 år. Det er fortsatt strålende, fortsatt dristig, fortsatt ekkel, men definitivt datert, og lenger enn jeg husket. Kubricks bruk av pop-klassiske partiturer kan virke uforanderlig og skingrende, og mindre interessant enn i 2001: A Space Odyssey. Men hans signatur er der hele veien gjennom, spesielt i etableringen av bilder av cavernous interiør, med sine svimlende linjer forsvinner i avstanden. Det Er Også Kubricks klare svakhet for softcore nakenhet, en klar smak for å vise unclothed unge kvinner på dekorativt vakre måter, noe som gjør hans skildring av voldtekter ubehagelig, selv om lovbruddet er forsettlig konstruert. Den ekle kutting av brystformede hull i kvinnens topp i den første voldtektsscenen er bizarre duplisert i den andre: kvinnen har et maleri på veggen av en kvinne med en tilsvarende sakset antrekk.

den grunnleggende forutsetningen er fortsatt potent: En ung «droog» Kalt Alex, briljant spilt Av Malcolm McDowell, fører en gjeng kriminelle i handlinger av grotesk vold – som blir slått på ham når han blir fanget og tvunget til å tåle en klinisk remedial tortur. Den brautende overfallsmannen er laget for å se opprørende filmer som aversjonsterapi med øyelokkene klippet vidåpne og smurt med en pipette – en genuint skremmende scene, noe som passer øye-slitting I Un Chien Andalou. Men Bruken Av Beethoven på lydsporet får Alex til å hate ikke bare voldtekt og vold, Men Også Beethovens musikk, som hadde vært hans livs kjærlighet og hans eneste forløsende trekk.denne vendingen av bordene, denne utfordringen til våre liberale følelser, er det som gjør A Clockwork Orange kraftig: en plutselig utvidelse av perspektivet på vold. Skal Vi føle sympati For Alex, Eller forakt for hans rikt fortjente smerte? Hvis vi er invitert til å ikke føle noe i det hele tatt, så er vår tomhet, vår nøytralitet, vår prøvelse. Jeg har sett mange voldelige filmer av regissører som tydelig har blitt påvirket Av A Clockwork Orange, men det er som om de bare har sett første halvdel. De har voldelige scener, voldelige mennesker, voldelige handlinger … og det fører ingen steder. Sjokket bare gjaller opp til neste sjokk. Kubrick skapte ironi og satire fra sin ultra-vold, og gjorde ubarmhjertig publikums eget ubehag i å se på disse tidligere scenene i en del av historien.

det er også en veldig engelsk film: den innfødte New Yorker Kubrick hadde grundig mestret et engelsk idiom, selv om dette kanskje delvis skyldes gode forestillinger fra Warren Clarke og Michael Bates, skuespillere som skulle være kjent På Britisk TV. Feil eller ikke, det er et overbevisende tankeeksperiment.

{{#ticker}}

{{topLeft}}

{{bottomLeft}}