låt oss svara på en populär dropshipping FAQ: Hur mycket pengar behöver jag för att starta ett dropshipping-företag?
tekniskt sett kan du börja dropshipping för $ 0.00. Med rätt kombination av gratis prov och startplaner – och en vilja att titta åt andra hållet och hoppas på det bästa när det gäller kvaliteten på dina produkter – är 45 minuters fritid allt som står mellan dig och en dropshipping-butik.
men att låna från den stora boken med engelska uttryck: bara för att du kan betyder inte att du borde.
detta inlägg kommer att bryta ner oundvikliga kostnader som någon (legitim) dropshipping butik kommer att behöva absorbera för att komma ur marken. Läs till slutet, och du har en specificerad lista över dina startkostnader, plus insikter från dropshipping-entreprenörer som kan berätta vad du kan förvänta dig.
vänta inte på att någon annan ska göra det. Hyr dig själv och börja ringa skotten.
Kom igång gratis
hur mycket kostar det att starta ett online-företag?
utan tvekan har nätbutiker sänkt hindret för inträde till att starta ett företag. Du kan ansluta till leverantörer från hela världen och sälja sina produkter utan att någonsin hålla lager. Det är en fantastisk inställning.
så fantastiskt, faktiskt, att människor kan ryckas, drömmer om en sexsiffrig verksamhet som inte kräver någon investering.
saken är att starta ett framgångsrikt företag har aldrig varit gratis, och det är fortfarande fallet. Även med dropshipping.
Vad är Dropshipping?
Dropshipping är en affärsmodell för e-handel som gör det möjligt för företagare att driva en webbutik och sälja produkter utan att behöva köpa lager på förhand. Först när du har gjort en försäljning betalar du din leverantör, som sedan skickar produkterna direkt till din kund. Du kan använda en marknadsplats som Oberlo för att ansluta din butik till tusentals leverantörer och produkter.
starta din online-verksamhet idag
du behöver inte få en andra inteckning, men du måste lägga lite pengar i din dropshipping-verksamhet innan din dropshipping-verksamhet lägger pengar i fickan.
Dropshipper Corner
låt oss höra om kostnaden för att starta ett företag från Paul Lee, mannen bakom Husky Beard:
”var bekväm med att förlora minst $500 innan du börjar bli lönsam. Att öppna en verklig butik innebär att spendera nära $10,000 innan några intäkter kommer in, så att bara spendera $500 på ett e-handelsföretag är en extremt liten investering som kan förändra ditt liv.”r shopify-prenumeration
Vi går med Shopify eftersom det är den mest populära e-handelsplattformen där ute. Och vi går med Oberlo för har du sett webbadressen till den här bloggen?
goda nyheter! Shopify har en gratis 14-dagars provperiod! Därefter kostar det $29 per månad, men åtminstone kan du rulla gratis. Så Shopify täcker butiksdelen av ekvationen. Nu för dropshipping-delen.
Oberlo har ett evigt gratis alternativ. Du kommer inte att kunna skala med det – det finns ett 500-produktlock. Så småningom behöver du förmodligen uppgradera till grundpaketet på $29.90. Men du kan åtminstone få ställa upp innan forking över ditt kreditkort.
Om du menar allvar med dropshipping, så finns det ytterligare ett måste-köp: en domän. Du kan enkelt köpa en ny domän via Shopify-de kommer att fråga dig om det under din provperiod-och det blir en årlig betalning på $14.
Okej, så om du gör det billigt och smutsigt kommer kostnaderna för att starta din butik att se ut så här:
sedan med lite sprucing upp tittar vi på:
då skulle vi titta på $58.90 varje månad efter det – den återkommande Shopify och Oberlo kostar minus $14-domänen.
Dropshipper Corner
låt oss pausa denna matematikklass för att höra från Tim Vangness, Dropshipping Guru och skaparen av denna dropshipping YouTube-kanal:
”för din första butik borde du inte betala hundratals för anpassade foton, logotyper och webbdesigner. Dina startkostnader bör vara mycket minimala. Dina enda initiala kostnader kommer att köpa din produkt och registrera din domän. Du kan dra nytta av de gratis spår som erbjuds av Google och Shopify för att skapa en anpassad e-postadress och få din butik igång. Du vill skapa anpassade foton och videor av dina produkter som du kan använda på produktsidor, i annonser och i produktrecensioner. Detta kan enkelt göras med alla moderna smartphones.”
skulle du njuta av all denna dropshipping budgetvägledning i högupplöst videoform? Ja? Klicka sedan på spela här (och gilla och prenumerera på mer bra videoinnehåll!):
Dropshipping kostar
detta är” Ät dina grönsaker ” – delen av att starta en dropshipping-butik: Precis som ingen kommer att tvinga mata dig din dagliga dos av grönsaker, ingen kommer att tvinga dig att beställa din dropshipping produkter för dig själv.
men du borde fortfarande göra det.
det fantastiska med dropshipping är att du aldrig hanterar de produkter du säljer. Även om detta kan lösa en av de största utmaningarna för handeln – med coola produkter att sälja – introducerar det en ny uppsättning överväganden. Namnlösa: du kontrollerar inte kvaliteten på produkterna, leveranstiden eller förpackningens utseende.
det är därför vi rekommenderar att lägga undan lite tid (och pengar) för att beställa de produkter som du kommer att sälja i din butik.
detta ger dig en chans att undersöka leverantörerna. När du har lagt din beställning kan du till exempel följa upp och fråga: ”När kan jag förvänta mig att min beställning kommer?”Och när det kommer, uppfyller det dina förväntningar? Är det defekt på något sätt? Vill du köpa den?
När du har dina produkter till hands kan du använda dem för att skapa intresse för din butik. Visa upp dem. Ta bilder av människor som håller dem. Fråga dina vänner vad de tycker (och hur mycket de skulle betala).
Okej, så hur mycket kommer att äta dina dropshipping grönsaker kosta dig? Tja, du behöver inte köpa varje variation av varje produkt. Om du säljer gula, röda och blå klänningar från samma leverantör, beställer du förmodligen bara en färg. Men det är definitivt bra att beställa minst ett objekt från varje leverantör vars produkter du planerar att erbjuda i din butik.
låt oss säga att detta kommer att kosta, Åh, $75.
det här är mestadels en kostnad i förskott, så om vi lägger till den i butiksinfrastrukturkostnaderna som diskuterats ovan ser vår dropshipping-affärsbalansräkning ut så här:
hittills kan vi förvänta oss att betala cirka $150 i slutet av den första månaden.
Dropshipper Corner
Tim Kock har mycket erfarenhet av dropshipping och har detta att säga om testorder:
” När du kör en dropshipping – verksamhet hanterar du inte ditt lager-dina leverantörer skickar dina produkter direkt till kundens dörr. Med detta i åtanke är det alltid en bra ide att placera en testorder för produkter som du funderar på att sälja. Detta gör att du kan gå igenom hela inköpsprocessen, precis som dina kunder kommer när de gör en beställning. Du kommer att kunna granska kvaliteten på produkterna, leveranstider och standarder och ta personliga produktbilder själv – det hjälper dig verkligen att ta din butik till nästa nivå.”
Startup Store Enhancement kostar
okej, att $72.90 som du spenderade på din webbplats bara får dig hittills. Du kan behöva installera appar för att få all den funktionalitet du vill ha. Till exempel har Shopify och Oberlo inte ett standard sätt för dig att erbjuda rabatter för bulkköp. Det finns lösningar, säkert. Du kan erbjuda en” produkt ” som faktiskt är fem artiklar buntade i en, och sedan sälja den kvintetten till ett lägre pris än att köpa fem enskilda artiklar.
men du vill inte bygga ditt företag på lösningar. Du vill att din butik ska vara lätt att navigera för dina kunder och lätt att använda för dig.
och ibland är den bästa lösningen att ponny upp och installera Shopify apps.
Shopify App Store är fylld med appar för att ta itu med nästan varje tweak, förbättring eller uppgradering som du kan tänka dig. Låt oss titta på några vanliga funktioner som butiksägare vill ha, liksom ett litet urval av de appar som kan få det att hända.
korsförsäljning och merförsäljning
- korsförsäljning ($19.99/månad)
- Cart Convert ($19/månad)
- fet Upsell ($9.99/månad)
bulk prissättning
exit intent
- wheelio ($14.92/månad)
- Spin-a-sale ($9.99/månad)
- Exit Intent & Messenger Popups ($29.00/månad)
du behöver inte något av det här, men låt oss säga att du verkligen vill ha möjligheten att ge kunderna rabatt om de köper 10 produkter istället för bara en. Ser ut som en bulk prissättning app kommer att kosta runt $20 per månad, så låt oss tack det till våra startkostnader.
vi är nu upp till cirka $170 efter de första fyra till sex veckorna.
marknadsföringskostnader – Biggie
allt vi har tittat på hittills har haft en specifik prislapp kopplad till den. Det är omöjligt att säga hur mycket pengar du behöver spendera på marknadsföring. Det finns dock vissa antaganden som vi kan använda för att få en uppskattning.
den genomsnittliga globala omvandlingsfrekvensen i e-handel är någonstans mellan 2 och 3 procent. Det kommer att variera beroende på nisch och land, men låt oss bara spela detta och säga att omvandlingsfrekvensen är 2,5 procent. Det betyder att om du får 200 personer till din butik kan du förvänta dig fem av dem att köpa något. Okej, och hur får vi 200 personer till vår butik? Marknadsföring.
För närvarande är den största marknadsföringskanalen för dropshippers Facebook, så låt oss titta på att köra 200 besökare till din butik från Facebook. WordStream pekar den genomsnittliga klickfrekvensen (CTR) för Facebook-annonser på 0.9%. Låt oss anta att dina annonser är bra, och du har en 1,0% CTR.
Okej, så för att få 200 personer till din butik behöver du din annons för att nå 20 000 personer. Priset för 20 000 visningar varierar beroende på vem du riktar dig till: att nå amerikanska Facebook-användare kostar mer än att nå singaporeanska Facebook-användare.
enligt marknadsföringsprogramvaruleverantören AdStage var den genomsnittliga kostnaden per tusen visningar (CPM) $12.45 i Q4 2017. Låt oss kalla det en ren $12.50. Nu har vi en ekvation att arbeta med:
(20,000 / 1,000) * 12.50 = $250
titta på dessa medelvärden landar vi på $250 i Facebook-annonseringskostnader för att generera fem Facebook-försäljningar.
det finns naturligtvis spakar som du kan dra för att manipulera dessa siffror och öka din vinst. Först och främst, gör fantastiska annonser. Ju bättre dina annonser, desto oftare kommer folk att klicka på dem, desto lägre kostnad per klick (CPC). Om du vill göra några läxor för att skapa annonser med hög effekt har vi täckt dig. Du kan också rikta in dig på länder med lägre CPM-priser. Oberlo-användare har haft framgång i många andra länder än de uppenbara; känner inte att du måste rikta dig mot USA, Storbritannien, Kanada och Australien.
slutligen finns det steg du kan vidta för att öka omvandlingsfrekvensen och öka det genomsnittliga ordervärdet i din butik. Att designa lättnavigerade produktsidor är till exempel ett sätt att få människor att konvertera när du lockar dem till din butik. Detta skulle driva upp den 2,5 procent omvandlingsfrekvensen som vi använde tidigare.
Du kan också använda korsförsäljnings-och upselling-appar för att öka det genomsnittliga ordervärdet. De kommer att kosta dig lite pengar, men med några bra uppsäljningar per månad – knappast ett alltför ambitiöst mål – kommer de att betala för sig själva.
Dropshipper Corner
Här är några marknadsföring visdom från en annan dropshipper – Artsy Wall grundare mat Jacobs Ozerskis.
” budgeten , från min erfarenhet, borde vara runt $1000. Det mesta av det borde definitivt gå till marknadsföring – för att testa Instagram-påverkare och Facebook-annonser skulle jag säga om 50% till 80%. Resten ska gå in i plugins, domän och butikskostnader och helst även några kurser om du är ny på denna affärsmodell och Shopify.”
slutsatser om startkostnader
real talk: du måste spendera pengar för att tjäna pengar. Vi intervjuade lönsamma dropshippers och knastrade marknadsföringsdata för att komma med dessa dropshipping startkostnader. Hur jämför våra siffror med dina?
spendera pengar för att starta en e-handelsbutik gör bara ont om (A) Vi trodde att det skulle vara gratis, och (b) vi glömmer att vi gör detta för att tjäna pengar. Kom ihåg: pengarna du spenderar på att starta din butik är en investering. Och oavsett om vi köper aktier eller lanserar butiker investerar vi i saker eftersom vi förväntar oss en avkastning.
och du vet, om du håller dig med e-handel, kommer du aldrig sluta pumpa pengar till din butik. När din prisavbrott app gör tricket, då vill du få en korsförsäljningsapp. När dina Facebook-kampanjer multipliceras vill du investera i viss marknadsföringsautomatiseringsteknik. Och vi har inte ens berört e – postmarknadsföring ännu, eller premium Shopify-teman eller logotypdesignverktyg som Hatchful, eller-ja, låt oss lämna det där för nu.
det är svårt att säga hur mycket din avkastning kommer att bli, eller hur lång tid det tar dig att ta igen dem. Men när utgifterna går över från dubbelsiffror till trippelsiffror och bortom, påminn dig själv om att det inte finns något gratis sätt att starta ett företag. Inte en bra affär, i alla fall.
vi skriver ut med en mer nugget från Tim Vangness:
när du börjar generera försäljning måste du använda dina vinster klokt. Avsätt ett förutbestämt belopp av alla dina intäkter för att täcka kostnaderna för avkastning (alla stora företag kommer att ha avkastning!) och för att täcka eventuella oförutsedda kostnader som kan uppstå. Med de återstående vinster som du har, jag skulle rekommendera att sätta så mycket tillbaka till att växa ditt företag som möjligt. Detta kommer att delas upp i två huvudområden.
den första är att förbättra din företags infrastruktur, från webbdesign till din e-postmarknadsföringsprogramvara. Några av dessa tjänster kostar pengar, men när du gör en vinst, de kan ha betydande förbättringar på din omräkningskurser och kundlojalitet som kommer att göra dig mer pengar på banan och låta din betalda reklam för att vara mer aggressiv än din konkurrens, som du kan bestämma din livstid värdet av en kund vs vinsten i en enda försäljning.
vill du lära dig mer?
- hur man startar ett Dropshipping-företag 2021
- hur man startar ditt eget klädföretag
- Vad ska du sälja Online?
- Dropshipping: Är det för konkurrenskraftigt att börja nu?